بنر سال نو 1403 - دسکتاپ بنر سال نو 1403 - موبایل

ضرورت مصرف کلسیم در کودکان چیست؟ کودک چه میزان کلسیم باید مصرف کند؟

ضرورت مصرف کلسیم در کودکان چیست؟  کودک چه میزان کلسیم باید مصرف کند؟

مصرف کلسیم برای کودکان چه فوایدی دارد؟ چه میزان برای کودک مناسب است.

 

کلسیم را عموماً می شناسید و می دانید که در استخوان ها وجود دارد و کمبود آن موجب پوکی استخوان می شود و اطلاع دارید که  کلسیم به میزان فراوان در شیر وجود دارد. کلسیم، فراوان ترین مینرال موجود در بدن است. بدن ما تقریبا 1 کیلو گرم کلسیم دارد.

البته در افراد مختلف با استخوان بندی متفاوت، مسلما این میزان فرق می کند. بیشتر کلسیم در استخوانها و دندانها نشسته است و تنها 1% آن در بقیه بدن وجود دارد که همین 1 درصد اعمال زیادی انجام می دهد، مثلاً انقباض همه ماهیچه های ما بسته به وجود کلسیم است.

 

 احتمالا می‌دانید که کمبود کلسیم کودکان و ویتامین D می‌تواند به مرور دندان‌ها را نرم کرده و آنها مستعد پوسیدگی و بیماری‌های لثه و استخوان کند. بنابراین اگر فرزندتان نمی‌خواهد یا نمی‌تواند شیر مصرف کند باید نگران دریافت کلسیم کافی برای ساخت دندان‌ها و لثه‌های سالم باشید.براساس آمار تنها یک‌پنجم کودکان به اندازه کافی کلسیم مصرف می‌کنند. پس بهتر است درباره میزان مورد نیاز کلسیم روزانه کودک و راه‌های دریافت آن بیشتر بدانید.

 

کلسیم کودکان |  مصرف کلسیم برای کودکان

میزان کلسیم مورد نیاز کودکان

 

سن یک تا 3 سال: 700میلی گرم در روز

 

سن 4 تا 8 سال: 1000میلی گرم در روز

طبق استاندارد جهانی سال 2013 میزان کلسیم مورد نیاز در سنین مختلف در کودکان یک ساله (500 میلی‌گرم در روز) یا معادل 2لیوان شیر، در کودکان 4-8 ساله (800 میلی‌گرم در روز) یا معادل 3 لیوان شیر و کودکان بین سنین 18-9 ساله ( 1300میلی گرم در روز) یا معادل 4 لیوان شیر در روز است.

225 گرم شیر حاوی 300 میلی‌گرم کلسیم است و 225 گرم ماست 400میلی‌گرم کلسیم دارد. بیشتر افراد برای دریافت نیاز روزانه کلسیم‌شان به لبنیات و شیر تکیه می‌کنند اما اگر فرزند شما طعم و مزه شیر را دوست نداشته باشد یا حتی به آن حساسیت داشته باشد، راه‌های زیادی برای افزایش کلسیم دریافتی وجود دارد.

کودکتان لازم نیست هر روز مقدار کلسیم پیشنهادی را جذب کند. در عوض به دنبال آن باشید که این مقدار را به صورت میانگین یک دوره چند روزه یا یک هفته ای بدست آورد.

پیشنهادات برای جذب کلسیم حداکثر در بدن کودک

 

برخی متخصصان معتقدند که بسیاری کودکان با کمبود کلسیم روبرو هستند، ممکن است تا حدودی بخاطر آبمیوه و سایر نوشیدنیهای غیر روزانه باشد که خیلی محبوب هستند و اینکه بچه ها کمتر شیر می‌نوشند. اینجا برخی روشهای ساده است که میتوانید انجام دهید تا مطمئن شوید کودکتان کلسیم کافی میگیرد

 

شیر را به جای آب در فرنی و کافی داغ و سوپ بریزید.

را به جای شیر معمولی در غذاها استفاده کنید- مقدار کلسیم آن دو برابر شیر معمولی است.

به سالاد میوه، ماست اضافه کنید. به خمیر پنک کیک و سس ها و روغنها، پودر شیر فاقد چربی اضافه کنید.

به سبزیجات، سسها و سیب زمینی سرخ شده، پنیر اضافه کنید.

آبمیوه و نان و فرنیِ سرشار از چربی بخرید.

ویتامین د به بدن کمک میکند کلسیم جذب کنید – پس مراقب باشید کودکتان ویتامین D کافی بگیرد (حدود 600 واحد بین المللی روزانه)

 

پیشنهادات برای جذب کلسیم حداکثر در بدن کودک

پیشنهادات برای جذب کلسیم حداکثر در بدن کودک

 

آیا ممکن است کودک، کلسیم زیادی دریافت کند؟

 

سطح بسیار بالای کلسیم در خون معمولا بیشتر به دلیل شرایط خاص پزشکی است تا مصرف زیاد کلسیم در غذا و مکملها. مراکز دارویی پیشنهاد میدهند بچه های 1 تا 8 سال بیشتر از 2500 میلی گرم روزانه کلسیم دریافت نکنند.

این مقدار برابر با 8 لیوان 8 اونس شیر است. خب بهتر است مراقب باشید چه میزان از کلسیم کودکتان از غذاش میگیرد اما احتمال کمی دارد که کودکتان فقط با غذا خوردن، کلسیم اضافی دریافت کند. از طرف دیگر مکملهای کلسیم میتوانند گاهی مشکل ایجاد کنند، مثلا دریافت مکملهای کلسیم اضافی، خطر بالای سنگ کلیه ایجاد میکنند.

 

تعدادی نکته احتیاطی: اگر کودکتان زیاد شیر مینوشد، مراقب باشید کالری موردنیاز را فقط از شیر دریافت نکند و از غذاهای دیگر نیز حتما مصرف کند. کلسیم زیاد باعث یبوست میشود. پس مراقب میزان مصرف کلسیم کودک باشید.

 

آیا ممکن است کودک، کلسیم زیادی دریافت کند؟

 

آیا ممکن است کودک، کلسیم زیادی دریافت کند؟

 

استفاده ازمکمل‌ کلسیم کودکان

 

استفاده از مکمل‌های مخصوص نیز راهی دیگر برای رساندن کلسیم کافی به بچه‌های بهانه‌گیری است که از مصرف شیر طفره می‌روند. یک مکمل می‌تواند به یک فنجان آبمیوه تا ۵۰۰ میلی‌گرم کلسیم بیفزاید. البته قبل از استفاده، حتما به طور دقیق راهنمای روی بسته مکمل را بخوانید. توجه داشته باشید میزان کلسیم مورد نیاز روزانه برای افراد به سن آنها وابسته است و در صورت دریافت کلسیم اضافه، بدن افراد آن را دفع می‌کند. به هر حال هیچ‌کس کتمان نمی‌کند که یک لیوان آب پرتقال جذابیت بیشتری نسبت به یک لیوان شیر دارد.

 البته یک لیوان آب پرتقال تازه به خودی خود حدود ۵۰ میلی‌گرم کلسیم دارد. اگر هنوز مطمئن نیستید فرزندتان به اندازه کافی کلسیم دریافت می‌کند شاید نیاز باشد از مکمل کلسیم برای او استفاده کنید. البته باید بدانید قبل از هر چیز با پزشک کودک‌تان مشورت کنید تا هم میزان مورد نیاز و هم لزوم استفاده از آن را برای‌تان مشخص کند.

 

بهترین زمان مصرف کلسیم برای کودکان

 

ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺯﻣﺎﻥ ﻣﺼﺮﻑ ﻣﻜمل‌‌های ﻛﻠﺴﻴﻢ برای کودک در آخر شب است، به دلیل زمانی که بدن در حال استراحت است بهتر می‌تواند کلسیم را جذب و ﺑﻪ ﺧﻮﺍب بهتر ﮐﻤﮏ ﮐﻨﺪ؛ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﻛﻠﺴﻴﻢ ﺑﺎ ﺷﻴﺮ بسیار ﺑﻪ ﺟﺬﺏ ﻛﻠﺴﻴﻢ کمک می‌کند ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ  ﯾﮏ ﻟﯿﻮﺍﻥ ﺷﯿﺮ، قبل ﺍﺯ ﺧﻮﺍﺏ ﻫﻤﺮﺍه ﺑﺎ شربت ﮐﻠﺴﯿﻢ ﺭﺍ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻧﮑﻨﯿﺪ؛ به دلیل اینکه ﻛﻠﺴﻴﻢ ﺗﺎ ﺣﺪﻭﺩﻯ باعث ایجاد ﻳﺒﻮﺳﺖ می‌شود بهتر است با آب فراوان به کودک بدهید.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری