بنر سال نو 1403 - دسکتاپ بنر سال نو 1403 - موبایل

آنچه باید در مورد شربت اشتها آور کودکان بدانید

آنچه باید در مورد شربت اشتها آور کودکان بدانید

بررسی انواع شربت اشتها آور کودکان | راهکار افزایش اشتهای کودکان

گاهی اوقات کودکان میل به خوردن هیچ غذایی ندارند و دچار بی اشتهایی می‌شوند که در پی آن دچار کاهش وزن و ضعف می‌شوند.

 

برخی از والدین در این مواقع می‌خواهند بدانند که دادن شربت اشتها آور به کودکان خوب است یا خیر؟

ما در این مقاله پاسخ این سوال را خواهیم داد.

 

 

بررسی شربت اشتها آور کودکان | راهکار افزایش اشتهای کودکان

 

بررسی شربت اشتها آور کودکان - چگونه اشتهای کودک را افزایش دهیم؟

 

مهم ترین معیار اشتها و تغذیه کودکان منحنی رشد است.

 

کودکان بنا بر غریزه طبیعی حفظ حیات، نیاز دارند غذا بخورند و این یک نیاز طبیعی است مگر آنکه کودک به دلایلی دچار بی اشتهایی شده باشد. نتایج مطالعه‌های متعدد نشان داده، مادران جوان بین بی اشتهایی و عدم نیاز به غذا در کودک تفاوت قائل نمی‌شوند و همین مساله باعث می‌شود مدام دنبال راه حلی برای افزایش اشتهای فرزند خود باشند.

 

در سال اول، رشد کودک بسیار سریع اتفاق می‌افتد، به گونه‌ای که در پایان 3 سالگی وزن کودک به 3 برابر وزن هنگام تولدش می‌رسد. و قدش هم بین 25 تا 30 سانتی متر رشد می‌کند، اما در سال دوم، رشد کودک به نصف این میزان می‌رسد و در سال سوم، رشد قدی و وزنی سرعت زیادی ندارد.

در حقیقت بعد از 3 سالگی فرآیند رشد به گونه ای است که اگر کودک در سال 8 سانتی متر قد کشید و 2 تا 3 کیلوگرم وزش بالا رفت، عالی ترین رشد را داشته است. متاسفانه بسیاری از مادران به زور یا با دادن پاداش یا التماس یا شیوه های نادرست دیگر، بچه را وادار به خوردن غذا می‌کنند، در حالی که با این کار سیستم طبیعی رفع نیاز کودک را به هم می‌ریزند و کودک از غذا خوردن متنفر می‌شود یا خاطره بدی از غذا خوردن در ذهنش باقی می‌ماند. برخی از مادران نیز برای آنکه اشتهای کودکشان را زیاد کنند، انواع مکمل‌های مولتی ویتامین را به کودکشان می‌خورانند یا به او شربت اشتها آور می‌دهند.

شناخت علل مختلف در بی اشتهایی کودکان

 

بی اشتهایی ممکن است دلایل بسیاری داشته باشد.

از جمله دلایل بی‌اشتهایی می‌توان به عفونت، دندان در آوردن کودک، تب، اسهال، بیماری‌های هورمونی، تیروئید، دیابت، کم خونی، فقر آهن، کمبود روی، کمبود ویتامین D3، عوامل ژنتیکی و … اشاره کرد.

تشخیص علت این بی اشتهایی بسیار ضروری است.

زیرا اگر کودک به یک عفونت ادراری ساده مبتلا شود، حتی استفاده از داروهای اشتها آور گیاهی می‌تواند علائم بیماری را پنهان کند. در این صورت ممکن است روند تشخیص بیماری در کودک به تعویق بیفتد و زمانی متوجه بیماری شوید که دیگر خیلی دیر شده است.

 

والدین باید منحنی رشد را ملاک رشد کودک قرار دهند، نه مشاهدات و نظر شخصی خود و اطرافیان. اگر این منحنی بالا رونده باشد، به آن معناست که کودک سوء تغذیه ندارد. ولی اگر روند نزولی باشد، باید حتما کودک را نزد پزشک ببرید تا علت این روند نزولی مشخص شود.

 

علل مختلف بی اشتهایی کودکان

 

علل مختلف بی اشتهایی کودکان

 

تاثیر مصرف مولتی ویتامین بر اشتهای کودکان

 

قطره‌ی مولتی ویتامین یکی از قطره‌های لازم برای رشد کودکان است این قطره باعث می‌شود تا نوزاد وزن بگیرد اما تاثیر قطره مولتی ویتامین بر وزن نوزاد بسیار مهم است نوزادانی که به طور مداوم روزی 25 قطره مولتی ویتامین مصرف می‌کنند می‌توانند به وزن خوب و ایده آلی برسند اما مصرف این قطره در کودکان اگر بیش از اندازه باشد ممکن است اثرات سویی بگذارد.

 

لازم به ذکر است مولتی ویتامین‌ها به خصوص آن دسته از ویتامین‌هایی که حاوی زینک است در افزایش اشتهای کودکان تاثیر بسزایی دارد.

 

سن مجاز مصرف داروهای اشتها آور برای کودکان

 

مصرف شربت اشتها آور در کودکان زیر 2 سال از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) ممنوع اعلام شده است.

این نوع داروها در کودکان 2 تا 4 سال نیز به دلیل احتمال ایجاد مسمومیت مجاز نیست.

کودکان بالای 4 سال، تحت نظر پزشک، و برای مدت کوتاه می‌توانند از این داروها استفاده کنند.

 

سن مجاز مصرف داروهای اشتها آور برای کودکان

 

سن مجاز مصرف داروهای اشتها آور برای کودکان

 

آیا مصرف داروهای اشتهاآور در مدت زمان کوتاه هم می‌تواند عوارض داشته باشد؟

 

مدت زمان مصرف داروها اهمیت زیادی دارد و قطعا این داروها چون بر دیگر ارگان های بدن نیز تاثیر می‌گذارند، مصرف طولانی مدت آنها اصلا توصیه نمی‌شود، اما نکته مهم تر این است که بی اشتهایی می‌تواند علت های مختلفی داشته باشد از جمله بیماری‌های عفونی مثل یک عفونت ادراری ساده، والدین با خوراندن شربت اشتهای حتی گیاهی به کودکشان در واقع علامت یک بیماری را پنهان می‌کنند.

 

ممکن است بی اشتهایی ناشی از بیماری هورمونی باشد و در این صورت رشد بچه دچار مشکل شود. حتی بیماری تیروئید، دیابت و کم خونی نیز همگی روی اشتها تاثیر می گذارند. اگر والدین خودسرانه این داروها را به کودکشان بدهند بدون آنکه علت بی اشتهایی بچه بررسی شده باشد، ممکن است روند درمان بیماری کودکشان را به تعویق بیندازد و زمانی متوجه شوند که خیلی دیر شده باشد.

عوارض داروهای اشتها آور بر کودکان

 

سیپروهپتادین بر دستگاه اعصاب مرکزی اثر می‌گذارد و باعث بروز عوارض متعددی می‌شود. عوارض داروهای اشتها آور بر سلامت کودکان عبارتند از: گیجی، خواب آلودگی، نداشتن تمرکز، نخوابیدن کودک به علت هیجان زیاد، بی قراری، تپش قلب، کاهش فشار خون، اثر بر عملکرد کبد، اسهال، یبوست، و استفراغ. در صورت مصرف بیش از حد و بروز مسمومیت، اختلال دفع ادرار و کاهش هشدارهای مغزی نیز می‌تواند از سایر عوارض این داروها باشد. مصرف زیاد این دارو در کودکان می‌تواند منجر به توهم، مشکل های قلبی، ریوی، و حتی مرگ شود.

 

 

آیا داروهای گیاهی افزایش اشتها کم عارضه تر هستند؟

 

ساده ترین و بی خطرترین خوراکی سودمند همان آب است، اما اگر آب را هم زیاد و بی رویه مصرف کنیم، باعث می‌شود تمام املاح و مواد ضروری بدن رقیق و از بدن دفع شوند، بنابراین مصرف هر دارو و حتی ماده غذایی باید به اندازه باشد. مصرف خودسرانه و طولانی مدت این داروها اصلا توصیه نمی‌شود و باید حتما برای مصرفشان با پزشک مشورت کنید.

 

اشتباه مادران در غذا دادن به کودک

 

متاسفانه بسیاری از مادران به زور، با دادن پاداش، یا شیوه های نادرست دیگر، بچه را وادار به خوردن غذا می‌کنند. با این کار سیستم طبیعی رفع نیاز کودک را به هم می‌ریزند و کودک از غذا خوردن متنفر می‌شود یا خاطره بدی از آن در ذهنش باقی می‌ماند. برخی از مادران نیز برای افزایش اشتهای کودک، انواع مکمل‌های مولتی ویتامین و یا شربت های اشتها آور به خورد کودک می‌دهند.

 

اشتباه مادران در غذا دادن به کودک

اشتباه مادران در غذا دادن به کودک

به بچه‌های بد غذا اشتها آور بدهیم یا ندهیم؟

 

باید بدانید مولتی ویتامین‌ها خواص مواد غذایی طبیعی را ندارند، بنابراین خیلی به آنها اعتماد نکنید و خودسرانه به کودکتان مکمل ندهید. از سوی دیگر، شربت‌های اشتهاآور گیاهی که در عطاری ها موجود است را هم نباید خودسرانه مصرف کرد چون از مواد غیرمجازی مانند کورتون که چاق کننده است استفاده می‌کنند و قطعا عوارضی را برای کودک به وجود می‌آورند.

 

پس حتی داروهای گیاهی اشتهاآور را نیز خودسرانه مصرف نکنید. بی اشتهایی ممکن است ناشی از یک بیماری باشد که تشخیص آن با پزشک است. یکی از عوامل کم اشتهایی، کم خونی و فقر آهن است. همچنین کمبود روی و ویتامین تشخیص آن با پزشک است. یکی از عوامل کم اشتهایی، کم خونی و فقر آهن است. همچنین کمبود روی و ویتامین D3 نیز می‌تواند باعث کم اشتهایی در کودکان شود.

از سوی دیگر، والدین باید برای رشد فرزندشان منحنی رشد را ملاک قرار دهند، نه نظر شخصی خود را. اگر این منحنی بالارونده بود، به آن معناست که بچه سوء تغذیه ندارد ولی اگر روند نزولی باشد، باید حتما کودک را به پیش پزشک ببرند تا علت را بررسی کند.

بی اشتهایی ممکن است ناشی از عفونت یا حتی دندان درآوردن یا اسهال و حتی تب نیز باشد. نکته مهم تر اینکه میزان اشتها به عوامل ژنتیکی نیز بستگی دارد، در نتیجه نباید کودک را با بچه های دیگر در این زمینه مقایسه کرد.

 

به بچه های بدغذا اشتهاآور بدهیم یا ندهیم؟

 

معرفی شربت استهاآور زینک - ویتامین ساپلکس

 

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری