کد تخفیف خرید AVAL کد تخفیف خرید AVAL - موبایل

جهش ژنتیک و تاثیر در پیشرفت الزایمر

جهش ژنتیک و تاثیر در پیشرفت الزایمر

جهش ژنتیک و تاثیر در پیشرفت الزایمر

جهش ژنتیک و تاثیر در پیشرفت الزایمر : به گزارش مهر، محققان دانشگاه ویسکانسین آمریکا عنوان می کنند جهش ژنی موسوم به «آلل BDNF Val۶۶Met» یا «آلل Met» بیش از ۱۰۰۰ فرد در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر به دقت مورد بررسی قرار گرفت. محققان این افراد را به مدت ۱۳ سال تحت نظر داشتند. میانگین سنی این افراد در ابتدای مطالعه ۵۵ سال بود. نمونه های خون این افراد از لحاظ جهش ژنی مورد آزمایش قرار گرفت.

توانایی های فکری و حافظه این افراد در شروع مطالعه آزمایش شد و در طول دوره مطالعه هم بالغ بر پنج بار مورد آزمایش قرار گرفت. یافته ها نشان داد ۳۲ درصد شرکت کنندگان دارای آلل Met به مراتب سریع تر از افراد فاقد این جهش ژنی، حافظه و مهارت های فکری شان را از دست دادند.

این روند حتی در بین افراد دارای آلل Met و میزان بالای پروتئین بتا آمیلوئید، که موجب تشکیل پلاک های در مغز افراد مبتلا به بیماری آلزایمر می شود، به مراتب سریع تر بود.

انواع ژن و تاثیر ان

ژن BDNF معمولا پروتئینی را تولید می کند که به رشد، عملکرد ویژه و بقای سلول های عصبی کمک می کند. اوزیما اوکونکوو، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «از آنجائیکه این ژن قبل از شروع علائم آلزایمر قابل تشخیص است، و از آنجائیکه این مرحله پیش علائم به عنوان دوره ای اساسی برای درمان های تعویق کننده یا پیشگیری از بیماری تلقی می شود، می تواند هدف بزرگی برای درمان های اولیه باشد.» وی در ادامه می افزاید: «زمانیکه هیچ جهشی وجود نداشته باشد، امکان دارد ژن BDNF و پروتئینی که تولید می کند بهتر نقش حفاظتی داشته و در نتیجه حافظه و مهارت های فکری را حفظ کنند.»

اوکونکوو اینگونه نتیجه گیری می کند که: «این مسئله بسیار جالب است چراکه مطالعات قبلی نشان داده اند ورزش می تواند موجب افزایش میزان BDNF شود.»

با تشکر از همراهی شما عزیزان 

محله خبری دکتر لوکس

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری